lub zadzwoń do nas i się umów
Akustyka wnętrz to dział nauki dotychczas pomijany w naszych mieszkaniach, domach, aczkolwiek ostatnimi czasy coraz bardziej się to zmienia.
Pewnie część z Was spotkało się już z tym, że budownictwo mieszkaniowe posiada wytyczne i normy o nich traktujące, które musi spełniać konkretna przegroda (ściana działowa, zewnętrzna itd.), ale jak sami dobrze wiemy, bez dodatkowego zadbania o swój komfort mieszkaniowy niepożądane dźwięki będą nadal się przedostawały do naszego domu, ponieważ deweloper nie zajmuje się badaniem fal dźwiękowych w swoich inwestycjach i nie jest specjalistą w kwestii przenikania dźwięków.
Nie inaczej ma się sprawa gdy weźmiemy pod uwagę akustykę pomieszczeń odsłuchowych, czy też miejsc, w których planujemy umieścić sprzęt audio. Tutaj jednak w nieco inny sposób wygląda z planowaniem konkretnych ustrojów akustycznych i ich praktycznym wykorzystaniem, ponieważ zależy nam na jak najlepszej jakości dźwięku, poszerzeniu bazy stereo, czy też wytłumieniu konkretnych częstotliwości. Poniżej postaramy się Wam przestawić w kilku punktach jak zabrać się do adaptacji pod kątem konkretnego rozwiązania.
Mając na uwadze akustykę mieszkaniową bardzo ważna jest w tym kontekście izolacyjność każdej komory, oraz zminimalizowanie pogłosów, które powodują, że zrozumiałość mowy jest znacznie mniejsza, a co za tym idzie nasz komfort się obniża. Tutaj każdy element naszego pomieszczenia (tak samo jak w pokoju odsłuchowym) będzie miał znaczenie już na etapie samego projektu. Ważną rolę będzie odgrywało to z czego będą zbudowane ściany, czy sufity będą wypełnione wełną mineralną, czy będzie na nich tylko tynk wapienny co spowoduje, że fale dźwiękowe będą się odbijały zupełnie inaczej.
Następnie na etapie wykończenia jakie będzie się znajdowało w np. pokoju również mamy wpływ na efekt finalny, dlatego umieszczenie w nim takich elementów jak gruby dywan, czy zasłony, będzie wprost powiązane z czasem pogłosu, mniejszym bądź większym opóźnieniem i zminimalizuje nam odbicia dźwięku. Jeżeli w głośniku pojawi się impuls dźwiękowy, w czasie jego trwania możemy wyróżnić 3 okresy: narastania dźwięku, trwania oraz czas zaniku. Właśnie czas, po jakim dźwięk zanika w pomieszczeniu nazwano czasem pogłosu. To jakie będzie wykończenie ścian, również będzie miała na to wpływ, gdyż inaczej ściana pokryta tapetą akustyczną pochłonie fale akustyczne a inaczej z cegły, czy też spieków kwarcowych.
Pokój odsłuchowy posiada trochę więcej aspektów jakie musimy wziąć pod uwagę, ponieważ podczas odtwarzania muzyki z naszego systemu najważniejsze jest jego brzmienie i reprodukcja dźwięku w taki sposób, aby odpowiadała naszym oczekiwaniom. Pod tym kątem skupiamy się na takich aspektach jak szerokość sceny, budowanie jej, detaliczność, czy też poziom basu, którego nadmiar jest bardzo często trudny do okiełznania.
W większości pomieszczeń odsłuchowych, o ile nie są one od razu budowane z takim założeniem i nie mamy oddzielnej sali odsłuchowej do tego celu wykonanej nie jesteśmy w stanie sobie sobie pozwolić na specjalne ustroje akustyczne, dlatego że są to w większości znajdują się one w pomieszczeniu stricte użytkowym, którym najczęściej jest po prostu salon. W takich miejscach można stosować rozwiązania architektoniczne, ponieważ na ten moment akustyka poszła na tyle do przodu, że nie musi nam przeszkadzać, a wręcz odwrotnie, możemy wybrać takie panele, które zminimalizują nam odbijanie dźwięku, ale będą również świetnie wyglądały.
Większy komfort mamy w przypadku kiedy dysponujemy dedykowanym pomieszczeniem gdzie tylko słuchamy muzyki, czy też salą kinową, ponieważ wtedy możemy sobie pozwolić na znacznie bardziej zaawansowaną akustykę i wygląda paneli nie jest dla nas aż tak bardzo istotny. Tutaj możemy budować ściany typu baffle wall, bądź też tworzyć własne projekty zbudowane z gotowych ustrojów akustycznych i skupić większą uwagę nad ich oddziaływaniem na jakość dźwięku niż wyglądem. W tych miejscach jakakolwiek ingerencja w pomieszczenie powinna być poprzedzona pomiarami akustycznymi, ponieważ wtedy musimy wyznaczyć mody własne pomieszczenia, miejsca wzbudzania się konkretnych fal dźwiękowych i określić czasy pogłosu co da nam wskazówki do stworzenia finalnego projektu.
W prawie budowlanym są określone normy mówiące nam o tym jaką izolacyjność powinny posiadać konkretne ściany, dzięki czemu część prac mamy już dostarczoną na etapie odbioru budynku.
Pomieszczenia odsłuchowe są nastawione na jakość dźwięku, dlatego tutaj oprócz klasycznego zadbania o izolacyjność, skupiamy się również na rozpraszaniu i pochłanianiu dźwięku.
W pierwszej kolejności należy tutaj zadbać o pogłosy, ponieważ najczęściej ich czas trwania jest dość długi z racji wymiarów auli, czy też sali wykładowych. W przypadku rozwiązań komercyjnych zrozumienie mowy ludzkiej najczęściej jest bardzo ważnym czynnikiem.
Temat natury dźwięków w zakresie niskich częstotliwości jest dość rozległy i trudny do okiełznania samemu, dlatego zajmowanie się tą sprawą samemu może nie wyjść nam na dobre, ponieważ tutaj długość fali dźwięku z zakresu 40 Hz jest bardzo duża, dlatego stosuje się najczęściej pułapki basowe, które mają za zadanie okiełznać niskie tony. Kłopoty te są często powodowane przez fale stojące spowodowane nakładaniem się na siebie częstotliwości, proporcjami naszych ścian itd. O ile na to drugie już często nie mamy zbyt dużego wpływu, to jednak możemy się zająć pierwszym aspektem.
Najczęściej miejsce gdzie one powstają to narożniki pokoju dlatego też dąży się do zaokrąglenia ich, bądź ścięcia, które możemy uzyskać za pomocą np. ćwierć walców, bądź pułapek basowych rezonansowych.
Duże kolumny, które posiadają bardzo szerokie pasmo przenoszenia będą lepszym rozwiązaniem do muzyki w większym pomieszczeniu, ale mogą wzmacniać ten efekt. Nie oznacza to jednak, że podstawkowe monitory uchronią nas przed ich powstawaniem. Na akustykę w tym zakresie wpływa tak dużo elementów, że lepiej zlecić je firmie zajmującej się tego typu projektami, ponieważ czasem nawet bardzo grube warstwy wełny nie uchronią nas przed efektem dudnienia.
Właściwe ustawienie kolumn z punktu widzenia akustyki będzie miało również znaczenie, ponieważ im bardziej odsuniemy się od rogów pomieszczenia, tym dajemy sobie większą szansę na zmniejszenie efektu rezonansu i nieprzyjemnych dźwięków. Wpływ na akustykę mogą mieć nawet takie sprawy jak wielkość przetwornika, usytuowanie portu bas reflex, czy charakter dźwięku samej konstrukcji.
Dźwięk docierający do nas podczas słuchania muzyki z sekcji średnio i wysokotonowej dociera do nas w formie dźwięku odbitego, dlatego też już w zaadoptowanym pomieszczeniu należy zwrócić uwagę na ustroje akustyczne w formie rozpraszaczy, które pozwolą nam łatwiej zlokalizować tzw. pozorne źródło dźwięku, którym są gitary, perkusja, czy nawet wokal.
Aby to uzyskać należy na wstępie wyznaczyć pierwsze odbicia, co możemy zrobić profesjonalnie poprzez wykonanie pomiarów, ewentualnie skalkulowanie ich w oparciu o geometrię, bądź chałupniczymi sposobami jak np. metodą na lusterko. Wybrane przedmioty, które mogą się pojawić w naszym pomieszczeniu odsłuchowym (a nie jest to typowa sala kinowa) z punktu widzenia akustyki mogą dawać świetne efekty, dlatego też elementy takie jak kwiaty, szafki z książkami, czy też winylami mogą zapewnić bardzo dobre rozproszenie tych częstotliwości.
Kolejnym aspektem w kontekście dźwięków z zakresu częstotliwości średnich i wysokich jest ich tłumienie i pochłanianie. W sytuacji w której adoptujemy pomieszczenie i na początku mamy duży czas pogłosu musimy zająć się umieszczeniem elementów chłonących, aby spowodować lekkie wygaszenie tych fal dźwiękowych. Musimy tylko mieć na uwadze to, aby nie przesadzić i nie wylądować w silnie wytłumionym pomieszczeniu, gdzie podczas słuchania muzyki stracimy zakres średnich częstotliwości, co spowoduje wycofanie wokali, sekcji gitarowych itd.
Biorąc pod uwagę akustykę pomieszczeń odsłuchowych to tutaj mamy sporo więcej rzeczy, o jakich musimy pamiętać, znacznie będą miały zarówno głośniki, jak i mocniejszy wzmacniacz, dlatego musimy się zająć nie tylko praktycznym wykorzystaniem paneli akustycznych, ale i zadbanie o dźwięki jakie reprodukują nasze głośniki. W obecnych czasach, gdzie najczęściej architekt wnętrz czuwa nad inwestycją, można wykonać akustykę, która nie będzie przeszkadzała w projekcie wizualnym, a stanie się nawet świetną formą na budowanie trójwymiarowych form z paneli. Jedną z takich firm posiadających w ofercie takowe rozwiązania jest np. Fluffo.
Akustyka budowlana ma w dużej mierze minimalizować hałas komunikacyjny i odizolować nas od dźwięków sąsiedzkich. Nie zajmuje się ona już tak mocno sposobem rozprzestrzeniania się się w pomieszczeniu fal dźwiękowych, a bardziej oddziaływaniem dźwięku na nasze życie codzienne.
kontakt@cinemalogic.pl
www.s4home.pl